NAF-advokat: - Ikke vent med reklamasjon

- Jo raskere man får oversikt desto lettere er det å løse en reklamasjonssak, sier John Atle Bentsen.

Publisert: 26.11.19

Tvister og reklamasjoner rundt bilkjøp er svært vanlig. Lokalt på Sørlandet har den såkalte Olsen Bil-saken vekket oppsikt, hvor en bruktbilselger er tiltalt for systematisk videresalg av skadde, kondemnerte og trafikkfarlige biler. På nasjonalt plan topper bilreklamasjoner statistikken over saker Forbrukerklageutvalget behandler flest av. 

- Har man kjøpt en bil med skjulte feil eller mangler har man heldigvis ganske sterke rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven, sier John Atle Bentsen i Sørlandsadvokatene.

Han har mer enn 20 års erfaring på feltet reklamasjon og mangler ved bilkjøp, og er idag blant annet NAF-advokat på Sørlandet.

Rask oversikt avgjørende

For å unngå å havne i en reklamasjonssak anbefaler Bentsen at man tar visse forholdsregler når man skal kjøpe bil.

- Først og fremst er det selger som sitter på opplysningsplikten overfor kjøper, men dette betyr ikke at man som kjøper ikke trenger å gjøre egne undersøkelser på bilen.

Bilens skjøter bør sjekkes ekstra nøye, som her mellom panseret, oppfordrer Bentsen.

- Vær ekstra nøye når du sjekker bilens servicehistorikk og EU-kontroller, og pass på at kilometerstanden ser ut til å henge greit sammen med bilens alder.

- Man kan også gjerne ringe tidligere eiere av bilen for å danne seg et inntrykk av den, oppfordrer han. 

Skulle man likevel oppdage feil og mangler ved bilen i etterkant av kjøpet bør man handle raskt.   

- Hvis man opplever at noe er galt, eller man blir usikker på om noe ikke helt stemmer, så er det lurt å gripe fatt i problemet med en gang. Da er det minst å rydde opp i. Jo tidligere man får oversikt over en situasjon desto lettere er det å få løst saken, sier Bentsen. 

- Først og fremst er det selger som sitter på opplysningsplikten overfor kjøper, men dette betyr ikke at man som kjøper ikke bør gjøre egne undersøkelser.

John Atle Bentsen
Advokat

Dekkes av bilforsikringen

Mange bekymrer seg for utgiftene eventuell advokatbistand vil medføre. Bentsen minner om rettshjelpsdekningen som en ordinær del av bilforsikringen. 

- Denne ordningen er ikke spesielt godt kjent. I praksis innebærer den at bilforsikringen din dekker støtte til advokatbistand ved for eksempel en reklamasjonssak.

- Rammene kan gjerne variere noe mellom hvert enkelt forsikringsselskap, men hovedregelen er gjerne at forsikringsselskapet dekker innntil 100 000 kroner i advokatutgifter avhengig av tvistens omfang.

Det er heller ikke kun ved kjøp og salg av bil at reklamasjonssaker kan oppstå.

- Dette er svært vanlig også etter verkstedsbesøk, hvor bileier for eksempel ikke er fornøyd med utbedringene som er gjort av mekaniker. På dette området reguleres reklamasjonssaker etter håndverkertjenesteloven, avslutter Bentsen.

 

Har du spørsmål rundt bilkjøp og reklamasjoner?

Benytt deg av kontaktskjemaet under eller ta kontakt med advokat John Atle Bentsen direkte på telefon 920 30 520 eller bentsen@sorlandsadvokatene.no

Viktige områder for dokumentkontroll ved kjøp og salg av bil:

- Salgsannonse

- Dialog mellom kjøper og selger, før og etter inngått avtale

- Kjøpskontrakt

Kontakt oss